Kdyby byly cenový nabídky betonu srozumitelný a jednoznačný jako návod na smontování nábytku IKEA, tak by to byla paráda. Ale bohužel to tak není. Na jednu stranu to chápu. Betonárka nemůže dopředu vědět, jak dlouho se mix nebo pumpomix na stavbě zdrží. Ale snad dopředu ví, jaký všechny další poplatky s tím souvisí. Jako třeba mytí mixu a čerpadla, čekání čerpadla na další mix a tak.
Jednou jsme se rozhodli proti takovejm praktikám bojovat. A vyhráli jsme. Tak jsme to zkusili znovu i po druhý. A prohráli jsme. A vzalo nám to energii (nebo alespoň mně) na jakýkoliv další pokusy.
Na betonáž základových pasů jsme se domluvili s jednou menší betonárkou. Při poptávce nabídla slušnou cenu a měla k dispozici pumpomix. Obsluha čerpadla byl milej chlapík, kterej zjevně věděl, co dělá. Ale když přišla faktura (logicky až po betonáži), tak náš dobrý pocit z betonárky zmizel.
Účtovali nám o půl hodiny víc čerpadla, než bylo u nás na pozemku (to jsme měli podložený výkazem práce, který nám obsluha nechala), mytí čerpadla mimo pozemek (ale přitom se pumpomix u nás na pozemku normálně umyl) a nevytížení mixu. Napsali jsme jim teda email s reklamací faktury. Dokonce jsem je v něm nařkla z úmyslného klamání spotřebitele (schválně mi dali do jednoho mixu míň betonu, abych musela zaplatit jeho nevytížení).
O pár dnů později mi z betonárky volali. Snažili se mě přesvědčit, že položky na faktuře jsou oprávněné. Ta půl hodina navíc je prý za dobu mytí čerpadla v betonárce (jenže se přeci umylo u nás). Na pozemku se čerpadlo prý vlastně neumylo. Protože kdyby jo, tak by nám tam udělalo děsný bordel (ale to by nám nevadilo). Jenže chlápek, co obsluhoval čerpadlo, nám o tomhle způsobu mytí nic neřekl. Ale úplně mě dožral, když tvrdil, že já sama jsem měla dispečerovi říct, kolik betonu chci v jakém mixu přivézt.
Abych to objasnila – objednali jsme 18 kubických metrů. Do pumpomixu se vejde jen 5. Do mixu 9 a když je v něm míň jak 5 kubíků, platí se za jeho nevytížení. Takže v pumpomixu nám přivezli 5 kubíků betonu, v prvním mixu nám přivezli 9 kubíků a tak je logický, že v tom posledním budou 4 kubíky. Kdyby nám v prvním mixu přivezli 7 kubíků, tak na druhý zbude 6 a žádný poplatek za nevytížení bychom neplatili.
No ať se na mně nikdo nezlobí, ale nenapadlo by mě, že já jako zákazník musím dispečerovi říkat, kolik do kterýho auta má naložit betonu.
Nakonec jsme se domluvili, že mi dají slevu při příští dodávce betonu.
Ale ani další dodávka betonu (na betonáž ztraceného bednění v základové desce), teda její fakturace, nebyla podle nás v pořádku a zase jsme ji reklamovali. Na faktuře se objevila položka čekání v délce 0,5 hodiny. Zeptala jsem se teda, co ono čekání znamená. Paní fakturantka mi odpověděla, že půl hodiny nakládky a vykládky betonu je zdarma a zbytek se platí. A protože podle výkazu u nás byl pumpomix hodinu, tak tu druhou půl hodinu musíme zaplatit. No jo, ale my podle faktury normálně platili hodinu a čtvrt provozu čerpadla. Takže jsme za jedno auto (pumpomix) platili dvakrát (jako by tam byla pumpa a mix zvlášť). Znovu jsem teda psala mail a chtěla nějaké ujasnění. Nebylo to o tom, že jsem nechtěla zaplatit. Chtěla jsem jen mít jasno v tom, za co platím. Jenže celý další měsíc se mi z betonárky neozvali, ani nereagovali na telefon.
Nakonec jsme zaplatili fakturu i s položkou, se kterou jsme nesouhlasili a kterou nám betonárka nevysvětlila. Ale blížila se splatnost faktury a my nechtěli nikomu nic dlužit.